ارزون بخرید

راهنمای خرید برای کسانی که پول ندارند

ارزون بخرید

راهنمای خرید برای کسانی که پول ندارند

ارزانترین کالا ها با کد تخفیف را در این وبلاگ پیدا خواهید کرد

۱ مطلب در شهریور ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

یکی از اهداف اصلی نظام آموزش عالی رشد و توسعه پایدار جامعه از طریق شناسایی ، انتخاب و آموزش منابع انسانی است. شناسایی و انتخاب افراد با توجه به استعدادها و توانایی های آنها یکی از اهداف اصلی مراکز سنجش و ارزیابی است. اگرچه سابقه ارزیابی و ارزیابی افراد واجد شرایط برای انتصاب در پست های دولتی در کشورهایی مانند چین به قرن دوم قبل از میلاد باز می گردد (محمدی ، فتح آبادی ، یادگارزاده ، میرزا محمدی و پرند ، (2012) ، هیچ توافق نظری در مورد زمان و مکان اولین معاینات مدرن. بر اساس شواهد موجود ، اولین امتحانات ورودی دانشگاه در اروپا در اوایل قرن 19 در آلمان و انگلستان انجام شد. کازوویک و همکاران (2014) معتقدند امتحانات به اسپانیا باز می گردد ، که در سال 1575 ، دانشجویی در مادرید از پادشاه خواستگاری کرد. در ایالات متحده و در قرن بیستم ، آزمونهای استاندارد شده با استفاده از روش آلفا تست ارتش ایالات متحده به روش چهار گزینه ای تحت عنوان "استعداد تحصیلی SAT آزمون »(کاوه ؛ خدایی ؛ موسوی ؛ مقدم زاده و یونسی ، 1392).

         در دهه های اخیر در اکثر کشورها ، آزمونها عمدتاً برای کسب مدرک دانشگاهی و نه برای ورود به آموزش عالی مورد استفاده قرار گرفته اند. بر این اساس ، ارزیابی و ارزشیابی آموزشی به طور فزاینده ای به عنوان اهرمی برای بهبود ، پاسخگویی ، برنامه ریزی آموزشی و توسعه سیاست در سیستم های آموزشی در نظر گرفته می شود (همان 9). علاوه بر این ، در بسیاری از کشورهای جهان ، ارزیابی منابع انسانی به دلیل تفاوت در سیستم های اجتماعی ، فرهنگی و آموزشی از تنوع زیادی برخوردار بوده است (زرین کوب ، 2010). در ایران و برای اولین بار در سال 1963 ، به دلیل عدم تطابق عرضه و تقاضا برای پذیرش در برخی از رشته های تحصیلی ، آزمون کنکور برپزار شد که قرار است کنکور 1402 به کلی تغییر کند. در تعدادی از دانشکده های دانشگاه تهران انجام شد. در سال 1963 ، این امتحانات مورد انتقاد قرار گرفت و دانشگاهها بار دیگر به طور مستقل دانشجو پذیرفتند. پس از تأسیس وزارت علوم و آموزش عالی در سال 1967 ، در فوریه سال بعد ، وزارتخانه اولین مرکز آزمون - با هدف حفظ زمان داوطلبان برای امتحانات - و بار دیگر مسابقات ورودی دانشگاه ها و آموزش عالی را تأسیس کرد. نهادها از طریق رویکرد متمرکز برگزار شد. در سال 1975 ، با افزایش تعداد متقاضیان مراکز آموزش عالی ، یک سازمان مستقل به نام "سازمان سنجش ملی" با سه حوزه معاونت فنی ، پژوهشی ، اجرایی و نظارتی دانشگاهها به تصویب مجلس ایران رسید.

         در هشتمین اجلاس ارزشیابی انقلاب آموزشی در سال 1975 ، که در رامسر ، شمال ایران برگزار شد ، اصل تفکیک امتحانات از روند انتخاب دانش آموزان مورد تأکید قرار گرفت و پس از تصویب در مجلس به اجرا درآمد. طبق برنامه مذکور ، معیارهایی مانند معدل امتحانات نهایی دوره متوسطه ، نتایج آزمون عمومی و شرایط خاص هر دانشگاه برای ورود متقاضی به سیستم آموزش عالی در نظر گرفته شد (نورشاهی ، 1997) به پس از سقوط سلطنت و استقرار جمهوری اسلامی و در چهار دهه گذشته ، سالانه یک آزمون سراسری به نام "کنکور" که از کلمه فرانسوی "کنکور" آمده است ، برگزار می شود. یک معاینه سخت که رقابت شدیدی را در بین داوطلبان ایجاد کرده است-به ویژه در رشته های پولساز مانند پزشکی (سازمان ملی ارزیابی آموزش ، 2011). به دلایل مختلف ، کنکور با مخالفت گروه های مختلف اجتماعی مانند والدین ، ​​دانش آموزان ، معلمان ، مربیان ، روانشناسان ، جامعه شناسان و محققان روبرو شده است. با وجود این انتقادات ، جایگزین مناسبی وجود نداشت. در اینجا نتایج چندین مطالعه آمده است:

          به گفته خدادادی (2013) ، حذف کنکور - به دلیل چالش های غیرقابل پیش بینی - به سادگی امکان پذیر نیست و برای کاهش این چالش ها باید سازوکارهای متفاوتی در نظر گرفته شود. زارعی و اورنگی (2012) همچنین تأکید کردند که علاوه بر کنکور ، عوامل دیگری نیز در انتخاب و پذیرش دانش آموزان باید در نظر گرفته شوند و نباید به یک عامل محدود شود. فتحی و ملکی (2012) ، با رویکردی مقایسه ای ، و با تأکید بر رابطه آموزش عمومی و آموزش عالی ، جدایی این دو نظام را در ایران مورد انتقاد قرار داده اند. خدایی ، (2009) معتقد بود که پذیرش دانشجو باید از طریق ترکیبی از آزمون متمرکز و سوابق تحصیلی انجام شود. ثمری ، دوزی یمنی ، صالحی عمران و گرایی نژاد ، (2017) ضرورت استفاده از سوابق تحصیلی و ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای اجتماعی رشته ها را می داند. شجاعی (2005) همچنین نشان داد که علاوه بر عملکرد تحصیلی و استعداد نامزدها ، اکثر کشورها نیز به موضوع توجه دارند

e معدل داوطلبان دبیرستان.

             با این حال ، در دهه گذشته و با توجه به افزایش تعداد دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ، در بسیاری از رشته های دانشگاهی برای پذیرش دانشجو - به ویژه در علوم انسانی ، جای خالی ایجاد شده است ، به طوری که فشار داوطلبان از مقطع کارشناسی منتقل شده است. دوره های تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری). بنابراین ، قانون سنجش و پذیرش دانش آموزان در سال 2007 به تصویب مجلس شورای اسلامی ایران رسید. بر اساس این قانون ، سنجش و پذیرش دانش آموزان در آموزش عالی منوط به عملکرد تحصیلی داوطلب در مقطع راهنمایی بود. همچنین تصمیم گرفته شد که به تدریج نقش این عامل افزایش یابد ، به طوری که تا سال 2012 باید تنها عامل م inثر در انتخاب دانشجو باشد و کنکور سراسری دانشگاه ها حذف شود. با وجود این قانون ، به دلیل تنوع رشته های دانشگاهی و تنوع امتحانات در مدارس راهنمایی ، استاندارد واحدی برای ورود به دانشگاه ها تعریف نشده بود و بنابراین فرمان مذکور در عمل بدون استفاده باقی ماند.

          در سال 2012 ، مجلس شورای اسلامی ایران قانون فوق را اصلاح کرد و مسائلی مانند طراحی آزمون های استاندارد شده توسط وزارت آموزش و پرورش (با نقش اصلی سازمان سنجش آموزش و پرورش) و افزایش تأثیر سوابق تحصیلی بر ورودی دانشگاه را مورد تأیید قرار داد. امتحانات. بر اساس این اصلاحیه ، 85 درصد ظرفیت ورود به آموزش عالی بر اساس سوابق تحصیلی داوطلبان در پنج سال تعیین می شود. با این حال ، پس از این فراز و نشیب ها ، از سال 2016 ، هشتاد و سه درصد و در سالهای بعد ، 85 درصد از داوطلبان بر اساس سوابق تحصیلی خود وارد دانشگاه های ایران شدند (سازمان ملی ارزیابی آموزش ، 2018). با توجه به موارد فوق ، هدف از این مطالعه بررسی شباهت ها و تفاوت های بین سیستم ارزیابی و پذیرش دانشجو در کشورهای منتخب برای بهبود سیستم موجود در ایران است. اهداف فرعی تحقیق عبارتند از:

 

• شناسایی سیستم های ارزیابی و پذیرش در کشورهای منتخب

• بررسی تفاوتها و شباهتهای بین سیستم ارزیابی و پذیرش دانشجو در کشورهای منتخب

• شناسایی چالش های سیستم ارزیابی و پذیرش دانشجو در کشورهای منتخب.

• ارائه راهکارهایی برای اصلاح نظام ارزیابی و پذیرش دانشجو در ایران

 

2. روش تحقیق

 

        مطالعه حاضر از نوع کیفی و غیرتجربی با رویکرد مقایسه ای با استفاده از روش چهار مرحله ای بردای است. طبق ادبیات تحقیقاتی ، تنها 8 کشور ژاپن ، چین ، ترکیه ، انگلستان ، هلند ، نیجریه ، برزیل و استرالیا انتخاب شده اند. استراتژی انتخاب کشور "سیستم های مختلف ، نتایج متفاوت" است ، بدین معنی که هر یک از 9 سیستم آموزشی مورد مطالعه از نظر ابعاد فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی و آموزشی با یکدیگر تفاوت دارند (بری ، آدامسون و میسون ، 2014). به گفته بری و توماس کیوب (1995) ، سطح مشاهده و تحلیل بین قاره ای است. جامعه آماری همه سیستم های آموزش عالی بودند که دارای سیستم های ارزیابی و پذیرش دانش آموزان بودند. با توجه به وسعت جامعه آماری ، نمونه پژوهش بر اساس روش نمونه گیری هدف از سیستم های آموزش عالی که دارای مکانیزمی برای اندازه گیری و پذیرش دانش آموزان از دو بعد روش و سازمان اجرایی بود ، انتخاب شد. جمع آوری اطلاعات یک روش اسنادی بود و کتاب ها ، نشریات ، گزارش های بین المللی ، پروژه های دانشگاهی و اسناد دولتی مورد بررسی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوای موضوعی استفاده شد.

 

3. نتایج

 

        شرح و تفسیر

 

در این مرحله ، با توجه به رویکرد منطقه ای Bereday ، ما سیستم ارزیابی و پذیرش دانشجو را در کشورهای منتخب توصیف و تفسیر می کنیم.

 

استرالیا

 

 

در استرالیا ، دو سال آخر دبیرستان (سالهای 11 و 12) در تعیین شانس پذیرش دانش آموزان در آموزش عالی بسیار مهم است. دانش آموزان پایه های 11 و 12 آزادی زیادی در انتخاب دروس و برنامه های درسی دارند و می توانند موضوعات متناسب با برنامه تحصیلی خود را انتخاب کنند. در استرالیا ، پس از پایان دوره دبیرستان ، نتایج دانش آموزان در رتبه پذیرش تحصیلات عالی استرالیا (ATAR) بر اساس ایالت یا منطقه رتبه بندی می شود و سپس داوطلبان می توانند در دانشگاه پذیرفته شوند. نمره نهایی و شرایط خاص هر دانشگاه می تواند تعیین کند که کدام داوطلب پذیرفته می شود (DFAT ، 2015). همچنین دانشگاهها از معیارهای دیگری مانند پرسشنامه ، پوشه های عملکرد ، آزمونهای هنری و مصاحبه استفاده می کنند. در موارد دیگر ، داوطلبان می توانند برای دو دانشگاه ملی و تعداد زیادی دانشگاه خصوصی درخواست دهند. علاوه بر این ، مراکز پذیرش مختلفی مانند مرکز پذیرش ویکتوریا (VTAC) ، مرکز پذیرش تحصیلات عالی Queensland (QTAC) وجود دارد.

) ، مرکز پذیرش استرالیای جنوبی (SATAC) و مرکز پذیرش دانشگاه ها (UAC).

 

برزیل

 

در برزیل ، پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان ، یک دانش آموز باید مدرک کارشناسی خود را انتخاب کند. بسته به موسسه انتخاب شده ، دانش آموز مجاز به شرکت در آزمون Vestibular یا ENEM است (Brazileducation ، 2018). Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM) یک آزمون استاندارد ملی تحت حمایت موسسه ملی مطالعات و تحقیقات آموزشی (INEP) است. Vostibiolar یک آزمون جامع و اساسی است که توسط دانشگاهها برای مراحل پذیرش استفاده می شود. در برزیل ، آزمون ورودی همان آزمون فارغ التحصیلی دبیرستان است که اخیراً جایگزین شده یا در بسیاری از دانشگاه ها مورد استفاده قرار گرفته است. آزمون دهلیزی ، که توسط یک کمیته ویژه در موسسات آموزشی مختلف ایجاد می شود ، از موسسه ای به موسسه دیگر متفاوت است (استانک ، 2013). در برزیل ، دانشجویان باید قبل از امتحان رشته و دانشگاه خود را انتخاب کنند و بسته به موسسه مجاز به شرکت در امتحان خواهند بود. آزمایش دهلیزی در دو مرحله و سه روز متوالی انجام می شود. اولین مرحله شامل 90 س questionsال چند گزینه ای است و دانش آموزان با بهترین و بالاترین امتیاز به مرحله بعدی می روند.

 

چین

 

در چین ، پس از دبیرستان ، دانش آموزان در آزمون توانایی عمومی شرکت می کنند که تفاوت های استانی زیادی دارد. این آزمون توسط سازمان ملی امتحانات آموزشی (NEEA) و تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش (MOE) اداره می شود. نمره کنکور برای هر استان بین 440-750 متغیر است و هر سال در نوسان است. در سال 2017 ، در شانگهای ، پذیرش بر اساس عملکرد دانش آموزان در آزمون توانایی عمومی ، نمرات آزمونهای علمی و عملکرد رشد شخصیت بود (OECD ، 2016). همچنین در این کشور ، با توجه به نیازهای هر ایالت ، امکان تغییر محتوای آزمون وجود دارد ، اگرچه داوطلبان باید در آزمون های تخصصی نیز شرکت کنند. اندازه گیری بر اساس تجمع نمرات مختلف در هر ایالت است. در سال 2014 ، دولت چین یک آزمایش عمومی ساختارمند در استانهای شانگهای و ژجیانگ انجام داد تا اثرات منفی آزمونهای استاندارد را کاهش دهد. این آزمون دارای دو بخش بود: آزمون ملی واحد (زبان چینی ، ریاضیات و زبانهای خارجی) و آزمون مهارتهای علمی / تحصیلی که بر اساس علایق دانش آموزان است. چین دارای یک آزمون با سوالات چند گزینه ای ، کوتاه پاسخ و مقاله ای است که توسط نامزدها آماده شده است. این امتحان به صورت تصادفی به دو معلم امتیاز داده است. این آزمایش در نه ساعت و در عرض دو و سه روز انجام می شود. در پکن ، پایتخت چین ، دانش آموزان می توانند از سال دوم دبیرستان در آزمون شرکت کنند. نتایج واحدهای اجباری به مدت سه سال و واحدهای اختیاری به مدت یک سال معتبر است.

 

انگلستان

 

در انگلستان ، پس از اتمام دبیرستان و دریافت مدرک عمومی گواهینامه آموزش متوسطه (GCSE) ، دانش آموزان دوره های پیشرفته را به مدت دو سال می گذرانند که منجر به مدرک آموزش گواهینامه عمومی (GCE) می شود. دانش آموزان می توانند مواد آزمون را که معمولاً بین 5 تا 10 موضوع است ، برای شرکت و دریافت درجه فوق انتخاب کنند. دانش آموزان می توانند مواد آزمون را که معمولاً بین 5 تا 10 موضوع است ، برای شرکت و دریافت درجه فوق انتخاب کنند. پذیرش در آموزش عالی بر اساس دریافت سه سطح A در GCE و سه سطح A در GCSE است (وزارت آموزش ، 2017). داوطلبان یک سال قبل به خدمات پذیرش دانشگاه ها و کالج ها (UCAS) مراجعه می کنند. چند ماه قبل از امتحانات سطح A ، شرایط پذیرش برای داوطلبان ارسال می شود و در صورت پذیرش نتایج ، می توانند برای دانشگاه های مختلف تعیین شده توسط مرکز درخواست داده و پذیرفته شوند. امتحانات دبیرستان در چندین مرکز مختلف برگزار می شود که توسط اداره تنظیم کننده صلاحیت اداره و کنترل می شوند (دیتریش و وک-هانمن ، 2010). مدارس می توانند از چندین مرکز یا تابلوی امتحان برای موضوعات مختلف استفاده کنند. برخی از این مراکز عبارتند از اتحادیه ارزیابی و صلاحیت (AQA) ، آکسفورد ، انجمن سلطنتی هنرهای کمبریج (دانشگاه آکسفورد ، 2018) ، پیرسون ، ادسکل و کمیته آموزش مشترک ولزی (WJEC) مشترک با کمیته آموزش ، شورای برنامه ریزی درسی ، آزمون ها و ارزیابی (CCEA). خدمات پذیرش دانشگاهها و کالجها (UCSA) در انگلستان به دانشگاهها کمک می کند تا نیازهای دانشجویان را به طور م manageثر مدیریت کرده و دوره ها و فرصتهای یادگیری را مرور کنند. از سال 2017 ، از سیستم ارزیابی 1-9 استفاده شده است که در آن 9 بالاتر از A*است. این تغییر برای حل مشکل داشتن رتبه های مشابه در زمینه های پر تقاضا است.

 

 

ژاپن

 

در ژاپن ، پس از پایان دبیرستان ، دانش آموزان می توانند در سطح ملی برای ورود به موسسات آموزش عالی در آزمون سراسری شرکت کنند. سازمانی که این آزمون را سازماندهی می کند "مرکز ملی آزمون ورودی دانشگاه (NCUEE) است که تحت نظارت مستقیم وزارت آموزش ، فرهنگ ، ورزش ، علم و فناوری (MTEX) فعالیت می کند. غیر متمرکز است و به روشهای مختلفی مانند نمرات کنکور ،

امتحانات خاص دانشگاه ، گزارشات مدرسه - که در آن سوابق تحصیلی و اخلاقی دانشجو ذکر شده است - و برخی دیگر از معیارها - که از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است ، مانند وضعیت ویژه داوطلب (Nuffic، 2015a). مقاله های امتحانی به صورت کامپیوتری و شبیه به آزمون های بین المللی آیلتس و تافل تصحیح می شوند. آزمون سراسری یک آزمون عمومی است و داوطلبان نیز باید در آزمون های تخصصی دانشگاه انتخابی خود شرکت کنند. دانشگاهها مجازند دانشجویان را با توجه به موضوعات و رشته های تخصصی و بر اساس نیازها و نیازهای خود انتخاب کنند. بنابراین ، ماهیت امتحانات با تخصص موسسه مناسب و فرایند درخواست برای هر دانشگاه متفاوت است. علاوه بر این ، اعضای هیات علمی در انتخاب متقاضیان نقش دارند. در ژاپن ، امتحانات عمومی و اختصاصی در دو روز برگزار می شود.

 

هلند

 

در هلند ، پس از دیپلم دبیرستان ، دانش آموزان با 200 س examال در آزمون مرکزی شرکت می کنند. این آزمون توسط سازمان امتحانات مرکزی (CVTE = College voor Toetsen en Examens) اداره می شود ، که توسط دولت مجاز است کیفیت و مدیریت آزمون را تضمین کند (Collage voor Toetsen en Exams، 2018). دانش آموزان درخواست خود را از طریق یک سیستم آنلاین ارسال می کنند. بر اساس سوابق تحصیلی ، کمیته پذیرش تصمیم می گیرد که دانش آموز باید در چه امتحانی شرکت کند. پس از ارسال مدارک مورد تأیید و قبولی در کنکور و رعایت الزامات پرونده دانش آموز ، نامه پذیرش ارسال می شود. پذیرش در رشته های محبوب بستگی به کسب حداکثر نمره دارد. در این کشور نیز دانش آموزان در پایان دبیرستان در آزمون سراسری (در 6 یا 7 درس) شرکت می کنند و دیپلم می گیرند. برای هر امتحان ، یک کمیته تخصصی شامل متخصصان و معلمان مجرب ایجاد می شود (Nuffic، 2020). وزارت آموزش و پرورش طرح کلی برنامه امتحانات و مواد آزمون در هر موضوع را تعیین می کند. همکاری بین CITO و CVTE برای ارزیابی قوانین امتحان وجود دارد. در بسیاری از رشته های دانشگاهی ، امتحان نهایی شامل امتحانات مدرسه و آزمون مرکزی است. وزارت آموزش ، فرهنگ و علوم (OCW) مسئول سیاستگذاری و رهبری سیستم آموزشی کشور است.

 

نیجریه

 

در نیجریه ، دانش آموزان پس از اتمام دبیرستان با گذراندن امتحان فارغ التحصیلی دوره سوم (UTME) وارد تحصیلات عالی می شوند. ثبت نام توسط هیئت مشترک پذیرش و فراگیری (JAMB) مدیریت می شود. معیارهای پذیرش شامل نتایج آزمون ، ماهیت دوره انتخابی ، تعداد دانش آموزان واجد شرایط و معیارهای پذیرش در استانهای کمتر توسعه یافته است (اولولاگبا ، 2018). موسسات آموزش عالی شرایط پذیرش دانشجو را تعیین می کنند. در نیجریه ، با کسب نمره 200 تا 250 در آزمون UTME ، داوطلبان می توانند در دوره های رقابتی متوسط ​​و با نمره 250 تا 280 در همه دوره ها پذیرفته شوند (Nuffic، 2015b).

 

بوقلمون

 

در ترکیه ، پس از دبیرستان ، دانش آموزان برای پذیرش در دوره های آموزش عالی دو آزمون ورودی متمرکز (YGS & LYS) می گذارند. نتایج آزمون ورودی Lisans Yerleştirme Sınavı (YGS = آزمون کارشناسی ارشد) در پذیرش برنامه های حرفه ای دو ساله و برای محاسبه ترکیبی آزمون ورودی Yükseköğretime Geçis Sınavı (LYS = انتقال به آموزش عالی) (شورا) استفاده می شود. آموزش عالی ، 2018). دانش آموزان برای انتخاب رشته ها حداقل 150 امتیاز و برای شرکت در LYS حداقل 180 امتیاز نیاز دارند. برای محاسبه نمره YGS ، پاسخ های داده شده به هر آزمون جداگانه محاسبه می شود. همچنین ، پس از نشان دادن پاسخهای صحیح و نادرست ، نمرات داوطلب با استفاده از میانگین و انحراف معیار تعیین می شود (سازمان هلندی داخلی سازی در آموزش ، 2015). نمرات آزمون ورودی LYS ترکیبی از نمرات YGS و نمرات متوسط ​​تحصیلات متوسطه است. در آزمون LYS ، هر گروه موضوعی 100 امتیاز دارد. مرکز انتخاب و ارزیابی دانش آموزان OSYM نام دارد که زیر نظر شورای آموزش عالی YOK فعالیت می کند. در ترکیه ، سوالات پاسخ کوتاه به صورت دستی علامت گذاری می شوند و توسط یک دستگاه فیبر نوری خوانده می شوند.

 

https://virgool.io/@arvay/%DA%A9%D9%86%DA%A9%D9%88%D8%B1-1402-%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%B1%D9%85-%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1-%D9%86%DA%A9%D9%86%D8%AF-b0xfum31bbrd

  • amin rezaei